Project 3: De markt

Het onderzoeksdoel van project 3:

Voor project 3 is er gekozen voor een bestaand bedrijf genaamd Sparta B.V. Sparta bestaat inmiddels al meer dan 100 jaar en is een innovatie bedrijf, dat internationaal is gevestigd. Sparta hecht veel belang aan een gezond, kwalitatief hoogwaardig en breed assortiment in fietsen. De afdeling Business Development gaat zich de komende 5 jaar bezig houden met de strategie. Dit betekent dat ze zich op verschillende situaties moeten gaan inspelen.  O.a. de dreiging van andere internationale spelers, de opkomst van e-commerce en een goedkopere e-bike uit China waardoor de concurrentie toeneemt.  Jacques Comenius, marketing manager, heeft nu een idee gekregen om op deze situatie in spelen met een eigen wapen: er moet een nieuw hip en innovatief merk komen met een aantrekkelijke prijs voor jongeren.

Het onderzoek:

Het onderzoek is uitgewerkt in een rapport dat opgebouwd is uit de onderstaande onderdelen. Naar aanleiding hiervan is een advies en aanbeveling geven voor het introduceren van een nieuwe hippe innovatieve fiets voor een aantrekkelijk prijs voor jongeren. Het onderzoek bestaat uit een marketing, bedrijfseconomisch en markt onderzoek. De merknaam voor de nieuw fiets is FIT Bike.

Marketing gericht:

  • SWOT- Analyse
  • Confronatiematrix
  • Marketingmix (product, prijs, plaats, promotie)
  • Product
    • Kernproduct
    • Tastbaar product
    • Uitgebreid product
    • Productindeling
    • Sfeerimpressie
  • Prijs
    • Prijselasticiteit
  • Plaats
    • Marketing kanalen (indirect, direct)
    • Onderhoud en service
    • Distributie opslag
  • Promotie
    • Communicatiedoelgroep
    • Fases van koopbereidheid
    • Reclamekanalen
    • Accountability
    • Ontwerpen van verschillende reclames
    • Introductiestappenplan
  • Internationaal afzetgebied kiezen

Bedrijfseconomisch gericht:

  • Bedrijfskolom
  • Afzetplan
  • Investerings- en financieringsbegroting
  • Explotatiebegroting
  • Liquiditeitsbegroting
  • Ratio kengetallen
    • Liquiditeitskengetallen
    • Solvabiliteitskengetallen
    • Rentabiliteitskengetallen
  • Dupont schema
  • Investeringsselectiemethoden
    • Terugverdienperiode
    • Gemiddelde boekhoudkunde rentabilteit
    • Netto contante waarde
    • Interne rentabilteit
  • Winstverdeling

Marktonderzoek gericht:

  • Concurrentie vergelijking
  • Branche vergelijking

Conclusie van het project

Tijdens dit project heb ik verschillende marketingstermen herhaald en nieuwe leren toepassen. In het bedrijfseconomische gericht onderdeel heb ik volledige nieuwe termen leren toepassen en uitrekenen. Daarnaast heb ik nog één week bedrijfsadministratie gehad en de bijvakken Recht, Engels, Algemene economie en Nederlands.

Wat heb ik geleerd van dit project?

  • Marketing: Om een nieuwe merk op de markt te zetten en welke aspecten hier belangrijk zijn.
  • Bedrijfseconomisch: Verschillende manieren om voor de komende vijf jaar winstgevend te zijn.
  • Bedrijfsadministratie: Basisprincipes van bedrijfsadministratie met het systeem van dubbel boekhouden.
  • Recht: Wat intellectueel eigendom, octrooirecht, auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht en handelsnaamwetgeving is.
  • Algemene economie: Elementen van marktmechanisme, elasticiteit kan worden beïnvloed door de overheid. Ecologische en economische aspecten van het milieu, hoe het nationaal en internationaal handelssysteem werkt.

Project 3 heb in een fijn samenwerkingsverband met mijn medestudenten afgerond en heb ik mij beziggehouden met de competenties ontwerpen, realiseren, adviseren en analyseren, dit allemaal nog op niveau 1.

 

Ontwerpen: Tijdens dit project hebben we een nieuw product op de markt gebracht, waarbij we realistische stappen beschreven hebben en een visuele weergave hebben gemaakt. Bij het ontwerpen hebben we het financiële gedeelte meegenomen. Tijdens dit project ging het ontwerpen beter als bij project 2. Ik vond het leuk om een nieuw product op de markt te brengen. Hierbij is door middel van een moodboard ook een visuele weergave ontstaan.

Realiseren: We hebben veranderingen van de markt in kaart gebracht en hierbij ook naar de internationale veranderingsaspecten gekeken. Er is een realistische nieuwe bedrijfsvoering geschreven binnen een deadline van 7 weken. Om het binnen 7 weken af te hebben hadden we vanaf het begin een strakke gedetailleerde planning. Het was makkelijker om dit te realiseren dan bij project 2, omdat ik deze fiets daadwerkelijk voor mij kon visualiseren en er een betere planning was.

Adviseren: Tijdens het adviseren hebben we gekeken naar wat de doelgroep wil. De behoeftes zijn beschreven en gemotiveerd tijdens de eindpresentatie. Hiervoor heb ik geleerd om naar de belangrijkste aspecten te kijken van de doelgroep. Een heel belangrijk aspect was het financiële (hoeveel heeft men te besteden). Het was een uitdaging om binnen dit aspect een mooi product te ontwikkelen.

Analyseren: Gekeken naar de probleemsituatie van het project en deze proberen te verhelderen met behulp van verschillende theoretische modellen o.a. de SWOT-analyse, zowel op marketingsgebied als financieel gebied. In vergelijking met project 1, heb ik veel vooruitgang geboekt op het gebied van analyseren omdat ik nu sneller een probleem kan vaststellen. Tijdens de analyse fase heb ik ook een interview gehad met een fietsenwinkel. Het sneller vaststellen kwam vooral door de kennis waarover ik al beschikte van project 1.