Project 1: Solsecure B.V.

Het onderzoeksdoel project 1:

Voor project 1 is er gekozen voor een fictief bedrijf genaamd Solsecure. Dit bedrijf produceert zonweringen en rolluiken. Solsecure heeft twee nieuwe producten ontworpen.  Om hun marktpositie te verbeteren en een goed productportfolio te presenteren wil Solsecure graag een advies met strategische verbeterpunten.

Het onderzoek:

Het onderzoek heb ik samen met mijn projectgroep (medestudenten) uitgevoerd onder de naam Adviesbureau AZN.

Het onderzoek is uitgewerkt in een rapport dat opgebouwd is uit onderstaande onderdelen en naar aanleiding hiervan is een advies uitgebracht aan Solsecure BV:

Marketing gericht:

  • Micro omgeving
  • Meso omgeving
  • Macro omgeving
  • De SWOT- Analyse
  • Koopgedrag
  • Doelgroep
  • Kernconcepten: product, productie, verkoop en marketing
  • Confrontatiematrix
  • MABA-Analyse

Bedrijfseconomisch gericht:

  • Winst- en verliesrekening
  • Balans
  • AC/DC Methoden
  • Opslagmethoden
  • Kostenplaatsmethode
  • Break-even point
  • Bedrijfsresultaat

Marktonderzoek gericht:

  • Deskresearch (trends, doelgroepen)
  • Fieldresearch (enquete)

Conclusie van het project

Tijdens dit project heb ik verschillende marketing en bedrijfseconomische termen leren toepassen. Daarnaast heb ik ook nog de bijvakken Algemene economie, Recht, Engels en ICT gehad.

 

Wat heb ik geleerd van dit project?

  • Marketing: Dat er naar elke omgeving op een andere manier gekeken wordt en andere aspecten belangrijk zijn.
  • Bedrijfseconomisch: Verschillende manieren om een juiste kostprijs te berekenen.
  • Algemene economie: DESTEP
  • Recht: Wat ondernemersrecht is en wat een (koop)overeenkomsten inhouden.
  • ICT: hoe bouw ik een website en waar let ik allemaal op.


Tijdens dit 1e project heb ik een goede samenwerking gehad met mijn medestudenten en hebben wij het project succesvol met een voldoende afgerond. Hierbij heb ik mijn bezig gehouden met de competenties: Analyseren, managen en adviseren.

Analyseren: Gekeken naar de probleemsituatie van het project en deze proberen te verhelderen met behulp van verschillende theoretische modellen zoals bijvoorbeeld de SWOT- analyse om te kijken naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van Solsecure B.V. Dit is gedaan op marketingsgebied als op financieel gebied. Hierbij heb ik geleerd scannend naar de probleemsituatie te kijken. Ik vond het nog lastig om verbanden te leggen tussen de problemen maar met een SWOT-analyse kwamen dit goed naar voren.

Managen: Tijdens dit project ben ik voorzitter geweest. Hierbij heb ik onder begeleiding van een docent leiding en sturing gegeven en taken verdeeld. Hierbij heb ik mijn groepje gemotiveerd door enthousiast te zijn en goed bij te houden wat er al gedaan en niet gedaan was, zodat er steeds beetje bij beetje het einde in zicht kwam. Verder is er onderling goed gecommuniceerd.

Adviseren: Met een goed eindrapport hebben we een onderbouwend advies gegeven aan Solecure B.V. Dit is ook mondeling onderbouwd tijdens de eindpresentatie. Het mondeling onderbouwen was volledig nieuw voor mij dus spannend. Het is echter goed gegaan met positieve feedback, die ik mee zal nemen bij een volgende mondelingen verdediging.